Aktualności

Opublikowano czwartek, 05-11-2015

Konsekwencja i plan – tylko tyle, i aż tyle, aby zdrowo żyć

Otyłość to epidemia XXI wieku, która jest przyczyną wielu bardzo groźnych chorób. Otyłość prowadzi m in. do cukrzycy, miażdzycy, udaru, a także ma bezpośredni wpływ na rozwój raka, a zwłaszcza nowotworu jelita grubego, nerek, błony śluzowej macicy czy raka piersi. Tymczasem
w Polsce co druga kobieta i ponad 60 procent mężczyzn ma nieprawidłową masę ciała.

Otyłość spowodowana jest dodatnim bilansem energetycznym co oznacza, że organizm otrzymuje więcej energii niż potrzebuje i zdoła spalić. Nadprogramowe kalorie odkładają się w tkance tłuszczowej. Już nadmiar 100 kilokalorii dziennie, czyli zjedzone ponad normę jedno większe jabłko lub kanapka – w ciągu roku daje nam wzrost masy ciała o 5 kilogramów. Dlatego też kluczowy jest świadomy wybór posiłków, a także umiarkowana aktywność fizyczna każdego dnia.

Od czego zacząć?

– Codziennie wchodź na wagę i naucz się jak obliczać swoje BMI. Warto kontrolować swoją masę ciała każdego dnia – dzięki temu będziemy wiedzieli czy jesteśmy w grupie ryzyka, czy powinniśmy zrzucić zbędne kilogramy. Każdy dodatkowy kilogram jest zagrożeniem dla naszego zdrowia i może stać się przyczyną rozwoju raka. Wskaźnik BMI oblicza się dzieląc masę ciała (w kilogramach) przez wzrost (w metrach) podniesiony do kwadratu. Np. BMI osoby o wzroście 173 cm i ważącej 70 kg wynosi 23,4 kg/m2. Jak to policzyć?

70 kg : 1,73 m do kwadratu (czyli 1,73×1,73 = 2,993)

Czyli BMI to 70 : 2,993 = 23,4 kg/m2

W tym wypadku to wynik prawidłowy. W zależności od wartości wskaźnika BMI określa się 4 przedziały masy ciała: niedowagę, gdy BMI jest niższe od 18,5kg/m2, prawidłową masę ciała, gdy BMI mieści się w przedziale 18,5-24,9 kg/m2, nadwagę, gdy BMI mieści sie między 25,0 a 29,9 kg/m2. Gdy zaś wskaźnik jest większy lub równy 30 kg/m2 – mamy do czynienia z otyłością.

Aby uchronić się przed rakiem nie tylko osoby z nadwagą muszą zadbać o zdrowy styl życia i prawidłowy sposób żywienia. Przede wszystkim należy wykształcić w sobie prawidłowe nawyki żywieniowe, czyli powinniśmy być świadomi tego, co znajduje się na naszym talerzu.

Zarządzaj tym co jesz 

Najczęstszą przyczyną nadwagi i otyłości są złe nawyki żywieniowe (brak śniadania, nieregularne jedzenie, podjadanie między posiłkami, spożywanie produktów wysokokalorycznych), stres, brak ruchu. Osoby, które chcą zachować prawidłową masę ciała powinny:

  • regularnie spożywać śniadania (ci co jedzą rzadziej chorują ), ale również jeść 4-5 posiłków
    w ciągu dni
    a;
  • pamiętać o piciu niesłodzonych płynów, przynajmniej 2 litry dziennie, z czego co najmniej połowę powinna stanowić woda;
  • zadbać, aby na ich talerzu, najlepiej do każdego posiłku, znalazły się różnorodne warzywa, w tym brokuły bogate w antyoksydanty, które chronią nasze komórki przed uszkodzeniem i procesem nowotworzenia.

Światowa Organizacja Zdrowia i agencje zdrowia zalecają spożywanie przynajmniej pięciu porcji warzyw i owoców dziennie (minimum 400 g dziennie, tj. 2 porcje owoców i ok. 3 porcji warzyw).

  • pamiętać, aby ograniczyć spożywanie czerwonego mięsa (wołowiny, wieprzowiny) oraz unikać mięsa przetworzonego, czyli w  postaci wędlin;
  • ograniczyć jedzenie wysokoprzetworzonej żywności i zminimalizować spożycie produktów bogatych
    w sól;
  • ze sposobów obróbki kulinarnej wybierać gotowanie, gotowanie na parze, pieczenie, do minimum ograniczając, bądź eliminując – smażenie.

Jak wykazują badania, prawidłowy sposób żywienia, zapewniający pokrycie energetyczne zgodne z naszym zapotrzebowaniami, jedzenie 5 porcji warzyw i owoców dziennie, a także systematyczna, umiarkowana aktywność fizyczna zmniejszają ryzyko zachorowań na różne rodzaje nowotworów.

Ciesz się nowym życiem

Na początku wybierajmy z palety zdrowych produktów to, co lubimy, komponując swoje posiłki tak, aby były różnorodne i dostarczały odpowiednią ilość energii. Potem zacznijmy improwizować i dodawać kolejne produkty np. strączkowe, które są świetnym zamiennikiem mięsa.

Dbałość o regularne i właściwie dobrane posiłki pozwolą zachować dobre samopoczucie i zdrowie oraz zmniejszą ryzyko rozwoju nowotworów. Niezwykle ważnym czynnikiem zmniejszającym ryzyko nowotworów,  a także wspierającym kontrolę masy ciała jest aktywność fizyczna.

 

Dr n. med. Wioleta Respondek, kierownik Pracowni Prewencji i Leczenia Otyłości w Instytucie Żywności i Żywienia w Warszawie

 

Tags: , , , ,




Back to Top ↑



 app handy orten