Aktualności

Opublikowano wtorek, 10-11-2015

Małymi kroczkami do celu – aktywność fizyczna w walce z rakiem

Ruch to zdrowie – to frazes? Badania naukowe dowodzą, że to co robimy każdego dnia, to jakich wyborów dokonujemy, wpływa na ryzyko zachorowania na różne choroby. Poprzez dbanie o prawidłową masę ciała, odpowiedni sposób żywienia oraz regularną aktywność fizyczną, możemy przeciwdziałać nowotworom.

Drugim po paleniu czynnnikiem podnoszącym ryzyko rozwoju nowotworu jest otyłość. Nieoceniona w kontroli masy ciała jest aktywność fizyczna w połączeniu z prawidłowym sposobem żywienia. Aktywność fizyczna bezpośrednio zmniejsza ryzyko rozwoju raka jelita grubego, raka piersi i raka błony śluzowej macicy, a pośrednio obniża ryzyko wielu nowotworów poprzez korzystny wpływ na utrzymywanie prawidłowej masy ciała.

Jak ruch wpływa na nasze ciało?

– Aktywność fizyczna jest niezwykle ważna dla naszego zdrowia. Ruch fizyczny wywiera na ludzki organizm wiele korzystnych efektów, a w dziedzinie walki z nowotworem jest ważnym czynnikiem profilaktycznym. Podstawowym celem wykonywania ćwiczeń fizycznych jest dotlenienie organizmu. Aktywny tryb życia powoduje odmłodzenie funkcji organizmu, zwiększa wytrzymałość mięśni, pomaga rozładować napięcie psychiczne oraz zmniejsza zagrożenie otyłością. U osób z nadwagą bardzo często dochodzi do zaburzeń w produkcji i wydzielaniu insuliny. Zaburzenia te mogą przyczynić się do powstania nowotworu. Naukowcy podkreślają, że istnieje zależność pomiędzy hiperinsulinemią a zwiększeniem ryzyka zachorowania na raka.  Należy jednak pamiętać, że ruch zalecany jest każdemu, nie tylko osobom otyłym. Nawet osoby o prawidłowej masie ciała powinny regularnie uprawiać aktywność fizyczną. U osób aktywnych, pokarm szybciej przechodzi przez przewód pokarmowy przez co organizm szybciej pozbywa się elementów kancerogennych, tym samym zmniejszając ryzyko zachorowania na np. nowotwór jelita grubego.

Sport to przyjemność

Nie każdy rodzaj ruchu jest dobry dla wszystkich. Należy pamiętać o tym, aby wysiłek fizyczny był dostosowany do możliwości fizycznych danej osoby, jak i jej wieku. Należy też wybrać taką aktywność fizyczną jaką lubimy. Kluczem do sukcesu jest systematyczność i regularność wykonywanych ćwiczeń.

Proste sposoby na ruch

Powinniśmy zadbać o codzienny ruch. Według zaleceń American Cancer Society (ASC) najbardziej korzystna jest aktywność fizyczna o umiarkowanym natężeniu, trwająca co najmniej 30 minut (najlepiej jednak 45-60 min.) i powtarzana minimum 5 razy w tygodniu. To nie musi być sport wyczynowy, siłownia czy pływanie na basenie. Warto poświęcić 15 minut dziennie i spisać na kartce swój plan dnia oraz zastanowić się gdzie możemy włączyć trochę aktywności fizycznej. Oto kilka prostych metod, które każdy z nas może wdrożyć w swój codzienny plan dnia, np.:

Garść pomysłów:

wchodź po schodach, zamiast jechać windą;

– Idąc do pracy, wysiądź 2-3 przystanki wcześniej lub pojedź rowerem;

– gimastykuj się podczas oglądania ulubionego programu telewizyjnego;

– odprowadź dziecko do przedszkola lub szkoły pieszo, zamiast jechać samochodem;

– ogranicz  ilość spędzanego czasu w pozycji siedzącej – lepiej chodzić niż stać, lepiej stać niż siedzieć;

– kiedy rozmawiasz przez telefon – zrób to na stojąco;

– prasuj na stojąco;

– oglądaj wiadomości na stojąco (warto co jakiś czas przestępować z nogi na nogę);

Korzyści płynące z aktywności fizycznej są ogromne. To nie tylko jedyna metoda spalania kalorii, ale przede wszystkim bardzo ważny czynnik zmniejszania ryzyka nowotworów. Styl życia jaki wybierzemy zależy wyłącznie od nas samych. Warto pamietać jednak, że możemy być aktywni na wiele prostych sposobów, aby stawić czoła otyłości i chronić się przed nowotworem.

 

Dr n. kult. fiz Hanna Tchórzewska-Korba, Kierownik Zakładu Rehabilitacji Centrum Onkologii – Instytutu im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie.

Tags: , , ,




Back to Top ↑