PPN_Zasada_1

1. Nie pal

Palenie tytoniu zawsze szkodzi. Nie ma bezpiecznej dawki tytoniu ani bezpiecznej formy jego używania. Ponad połowa tych, którzy palą tytoń umiera z powodu chorób powodowanych przez dym tytoniowy. Najbardziej szkodzą papierosy. Ich palenie może wywołać raka płuca, gardła, krtani, jamy ustnej, trzustki, pęcherza moczowego, wątroby, nerki, szyjki macicy oraz białaczkę. Palenie tytoniu odpowiada za 82 proc. wszystkich przypadków raka płuca, zwiększając u palaczy ponad dwudziestokrotnie ryzyko zachorowania na tę chorobę.

Jak palacz może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka?

Tylko rzucenie palenia jest skuteczną metodą obniżenia ryzyka zachorowania na nowotwór. Nawet, jeśli zaprzestanie palenia nastąpi w wieku 50 czy 60 lat, to wydłuża życie odpowiednio o sześć i trzy lata. Natomiast rzucenie palenia przed 40 rokiem życia zmniejsza ryzyko chorób odtytoniowych o około 90 proc.

Czy palenie papierosów light lub zmniejszenie liczby wypalanych papierosów obniża ryzyko zachorowania?

Ten kto ograniczy palenie obniża ryzyko zachorowania na choroby odtytoniowe. Jednak  zależy to również od głębokości i liczby zaciągnięć. Często palacze rekompensują sobie ograniczenie palenia, a tym samym ilość nikotyny dostarczanej do organizmu, zaciągając się głębiej lub wypalając papierosy do samego końca.

Czy papierosy elektroniczne są zdrowsze niż papierosy tradycyjne?

Używanie papierosów elektronicznych nie powoduje wdychania produktów spalania tytoniu. Dlatego wydaje się, że mają one słabsze działanie rakotwórcze niż te tradycyjne. Jednak nie ma jeszcze danych, które dowodziłyby, że papierosy elektroniczne stosowane przez długi czas są bezpieczne.

Jak skutecznie rzucić palenie?

  1. Odpowiedz sobie na pytanie, co do tej pory powstrzymywało cię przed zaprzestaniem palenia. Być może jakieś głęboko zakorzenione przekonania powodują, że odkładasz tę decyzję. Warto je skonfrontować ze specjalistą–lekarzem, terapeutą lub byłym palaczem.
  2. Skorzystaj z pomocy farmakologicznej i psychologicznej. Równocześnie stosowane dają czterokrotnie większą szansę na zaprzestanie palenia niż przy braku jakiejkolwiek pomocy. Skuteczne i bezpieczne są leki z grupy nikotynowej terapii zastępczej a takżebupropion, wareniklina czy cytyzyna. Wsparcie psychologiczne, indywidualne lub grupowe, może być udzielane przez telefon, sms-y czy internet. Pomoc ta polega na praktycznych radach, jak walczyć z chęcią zapalenia i objawami odstawienia tytoniu. Uczy również technik radzenia sobie ze stresem i trudnymi emocjami.
  3. Wyznacz Dzień Zero i spróbuj wtedy rzucić palenie. Jeśli się nie uda, nie rezygnuj z kolejnych prób.
  4. Zaplanuj strategie radzenia sobie w sytuacjach krytycznych (tych, w których sięgasz po papierosa).
  5. Unikaj sytuacji, w których najczęściej zapalałeś papierosa (stres, głód, przemęczenie, alkohol, towarzystwo palaczy).
  6. Skorzystaj z pomocy terapeutów Telefonicznej Poradni Pomocy Palącym pod numerem telefonu 801 108 108 (z telefonów stacjonarnych) lub 22 211 80 15 (z telefonów komórkowych). Uzyskasz tam wsparcie oraz informację o najbliższej placówce realizującej program leczenia dla palaczy. Wejdź na stronę www.jakrzucicpalenie.pl

Back to Top ↑