Sprawa dużej wagi

DZIŚ, 24 PAŹDZIERNIKA, OBCHODZONY JEST ŚWIATOWY DZIEŃ WALKI
Z OTYŁOŚCIĄ. A JAK SIĘ OKAZUJE, NIESTETY MAMY Z CZYM WALCZYĆ. JUŻ BLISKO 50% LUDZI W POLSCE MA NADWAGĘ LUB JEST OTYŁYCH. DLATEGO DZIŚ NA NASZYCH ŁAMACH NA PYTANIA CZYTELNIKÓW BORYKAJĄCYCH SIĘ Z PROBLEMEM WAGI ODPOWIADA AGATA ZIEMNICKA-ŁASKA, DIETETYK I PSYCHOLOG.

Słyszałam, że u osób z nadwagą jest większe ryzyko zachorowania na raka? Mam 46 lat i kilka kilogramów nadwagi. Czy powinnam się tym mar- twić? Co powinnam zrobić? Wanda

Agata Ziemnicka-Łaska: Wiele badań prowadzonych na świecie wskazuje, że nadwaga i otyłość oraz brak ruchu mają związek z nowo- tworami i mogą być powodem na- wet 30% zachorowań na raka. To po- kazuje, że sami możemy w pewnym zakresie ograniczać ryzyko zacho- rowania na nowotwory, zmieniając nasz styl życia. Jeśli masz nadwagę, to zachęcam do stosowania właściwej diety i włączenia aktywności fizycznej do planu dnia. Jedz co najmniej 5 razy dziennie warzywa i owoce oraz ogranicz tłuszcze zwierzęce i wysoko przetworzone pro- dukty. Konieczne jest zaplanowanie w ciągu dnia odrobiny ruchu, np. około 20 minut dziennie na szybki marsz w drodze do pracy lub z po- wrotem, a także rezygnacja z windy. Dodatkowo dobrze byłoby 3–4 razy w tygodniu poświęcić więcej czasu na bardziej intensywne zajęcia, np. aerobik. Ruch powoduje, że w orga- nizmie wytwarza się hormon szczę- ścia, dlatego po ćwiczeniach bę- dziesz pełna życiowej energii!

Słyszę ciągle o dietach i ruchu, ale co zrobić, kiedy nie ma się czasu na gotowanie zdrowych posiłków i fitness? Jaki to może mieć wpływ na rozwój nowotworów? Anka, 38 l.

Agata Ziemnicka-Łaska: Każda zmiana wymaga okresu dostoso- wawczego, kiedy uczymy się no- wych rzeczy i dostosowujemy nasz rytm. Zapewniam jednak, że jeśli poświęcisz 5 minut, aby zaplano- wać kolejny dzień, uda się wszystko. Pomyśl, co będzie dobre dla twoje- go organizmu (np. jabłka, papryka, orzechy), i wpisz to na listę zakupów na najbliższe dwa dni. Do pracy zabierz też przygotowane wieczo- rem składniki na sałatkę lub zrób ją rano, wychodząc do pracy – to tyl- ko 10–15 minut. Warzywa i owoce mają wiele substancji, które uważa się za przeciwnowotworowe. Ruch tymczasem pozwala naszemu ciału pozbyć się nadwyżki kalorii, spalić zapasy tłuszczu i cukrów i wzmocnić organizm poprzez zmobilizowanie go do intensywniejszej pracy, przez co staje się silniejszy, a dodatko-wo bardziej odporny na szkodliwe czynniki środowiska. Dlatego też za- chęcam: wstań 20 minut wcześniej, żeby poćwiczyć, lub część drogi do pracy pokonaj pieszo.


Back to Top ↑