Warning: Declaration of Description_Walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /wp-content/themes/gonzo/functions.php on line 0
W zdrowym ciele… | kodekswalkizrakiem.pl


Warning: A non-numeric value encountered in /wp-content/themes/gonzo/single.php on line 53

Warning: A non-numeric value encountered in /wp-content/themes/gonzo/single.php on line 54

Warning: A non-numeric value encountered in /wp-content/themes/gonzo/single.php on line 55

Warning: A non-numeric value encountered in /wp-content/themes/gonzo/single.php on line 56

Warning: A non-numeric value encountered in /wp-content/themes/gonzo/single.php on line 57

Warning: A non-numeric value encountered in /wp-content/themes/gonzo/single.php on line 58

Warning: A non-numeric value encountered in /wp-content/themes/gonzo/single.php on line 59
lifestyle

Opublikowano sobota, 21-12-2013

W zdrowym ciele…

Nie trzeba katować się na siłowni, by mieć dobrą kondycję. Wystarczy racjonalnie wykorzystywać czas wolny, a także drogę do pracy

Aktywność fizyczną mamy w genach. Nasi przodkowie polowali, łowili, wędrowali z miejsca na miejsce. My dzisiaj głównie siedzimy. Tymczasem nasz organizm potrzebuje wysiłku fizycznego do stymulacji funkcji życiowych: przyspieszenia metabolizmu, wzmocnienia mięśni, usprawnienia krążenia. W czasie ćwiczeń fizycznych wytwarzamy więcej endorfin, a to ma wpływ na poprawę naszego nastroju.

Rowerem do pracy

Od wczesnej wiosny do pierwszych opadów śniegu na polskich ulicach widać wielu rowerzystów. To najpopularniejsza forma aktywności.

Niestety, choć coraz więcej osób przesiada się z samochodu i komunikacji miejskiej na rower, wciąż nie jest dobrze. Z ogólnopolskiego badania NATPOL 2011, w którym wzięło udział blisko 2,5 tysiąca osób w wieku 18-79 lat, wynika, że 66 procent Polaków nie wykonuje żadnego wysiłku fizycznego związanego z dotarciem do pracy, a tylko 48 procent regularnie ćwiczy lub uprawia jakiś sport ‒ regularnie, czyli przynajmniej dwa-trzy razy w tygodniu po 30 minut.

Tymczasem podczas jazdy rowerem poprawia się funkcjonowanie układu oddechowego i krążenia. To podnosi naszą sprawność fizyczną i wydolność organizmu. Dzięki jeździe rowerem wysmuklają się łydki, napinają uda, wzmacniają mięśnie grzbietu i brzucha. Godzina jazdy z prędkością 20 km/h pozwala spalić około 600 kcal, czyli cały obiad.

Rodzinny sport

Nie trzeba mieć od razu kondycji Novaka Djokovicia, czy Rafaela Nadala, by stanąć na korcie. Tenis to doskonałe połączenie aktywności fizycznej i rekreacji.Zajęcia dla początkujących dostosowane są do możliwości osób, które od lat nie uprawiały sportu. Tenis to doskonały sposób na rozładowanie stresu po ciężkim dniu pracy. W profesjonalnych klubach zajęcia są prowadzone dla każdej grupy wiekowej, a nawet dla całych rodzin.

Dla kogoś, kto w ogóle nie ćwiczy, perspektywa regularnych treningów trzy razy w tygodniu nie jest zbyt atrakcyjna. Dlatego trenerzy radzą, by nie narzucać sobie na początku rygorystycznego harmonogramu ćwiczeń. Można zapisać się na tenisowe zajęcia raz w tygodniu.

Na spacer z kijkami

Jeśli kogoś nie przekonuje bieganie z rakietą, to zawsze zostaje marsz, czyli naturalny i najbardziej bezpieczny rodzaj aktywności fizycznej, bez względu na wiek i kondycję. Podczas nordic walkingu pracują mięśnie, które przy standardowym chodzie nie są używane. Jest to możliwe dzięki specjalnie zaprojektowanym kijkom, którymi odpychamy się od podłoża. Właściwej techniki marszu można nauczyć się podczas zajęć z instruktorem.

Korzyści wynikające z uprawiania tego sportu są spore. Wzrasta ogólna wydolność organizmu, wzmacniają się kręgosłup i mięśnie grzbietu, odciążone są stawy, poprawia się sprawność sercowo-naczyniowa. Poza tym zwiększa się spalanie ‒ podczas tradycyjnego spaceru spalamy około 280 kcal, w marszu techniką nordic walking do 400 kcal w ciągu godziny. Nordic walking jest zalecany w profilaktyce nadwagi, osteoporozy, nadciśnienia. To także doskonała okazja do spędzania czasu z rodziną i przyjaciółmi.

Ćwiczenie i filozofia

Przykładem aktywności fizycznej niewymagającej wyczynowych ćwiczeń jest joga. Można ją praktykować w domu, w wolnej chwili, po wcześniejszym przeszkoleniu przez instruktora. Ma wpływ na całe ciało człowieka. Medytując, uczymy się relaksacji i wyciszenia. To doskonały sposób na zmniejszenie stresu po ciężkim dniu w pracy. Dzięki nauce techniki oddychania dotleniamy cały organizm. Ćwiczenie jogi wzmacnia i uelastycznia mięśnie, dlatego ten rodzaj aktywności polecany jest m.in. osobom starszym i kobietom w ciąży, bo znakomicie przygotowuje je do porodu.

Uprawianie sportu ma też korzyści towarzyskie ‒ poznajemy nowych ludzi, poszerzamy swoje horyzonty, zacieśniamy więzy z rodziną. No i prócz sprawności fizycznej gwarantujemy sobie lepsze samopoczucie.

LICZBA SPALONYCH KALORII W CIĄGU 1 GODZINY WYSIŁKU FIZYCZNEGO:

Bieg ‒ 1000 kcal

Aerobic ‒ 550 kcal

Tenis ‒ 450 kcal

Jazda na rolkach ‒ 400 kcal

Pływanie ‒ 400 kcal

Jogging ‒ 400 kcal

Anna Twardowska

Tags: , , ,




Back to Top ↑